Despre farmecul lucrurilor plictisitoare

Călători #prinBihor (II)

Oct

Am revenit cu finalul poveștii de #prinBihor. Era și cazul, zile multe au trecut, și deja prietenii de la Euromaidec mă invită la o nouă excursie (curioșii vor afla că e o excursie frumoasă, care merită toți banii – are loc sâmbătă, 8 noiembrie). :-)

Mă oprisem la prânz, unde am mâncat pe săturate și ne-am continuat traseul prin Valea Ierului. Primul loc: Conacul Comaromi din comuna Otomani. Restaurat complet, prin fonduri europene, în prezent muzeu amenajat, care poate fi vizitat. Totul e curat, frumos, un aer nou și bine întreținut. Ghidul ne-a lăsat să ne facem de cap prin conac, am vizitat toate încăperile, și pivnița din afara lui.

“Obiectivul principal al proiectului a fost promovarea moștenirii culturale și naturale din Valea Ierului și a Barcăului și, bineinteles, să salvăm Conacul Komaromi”, susține Bela Horvath, primarul comunei Sălacea. Astfel s-a păstrat tot ce s-a putut conserva și restaura. Un tunel din Evul Mediu, situat în apropiere de conac, a rămas perfect conservat. Acesta are 87 de metri lungime, iar în capătul lui se află izvorul care alimentează o fântână ce asigură apa pentru conac și anexele acestuia.

De la conac, înspre satul cu 1.000 de pivnițe – Sălacea (doar 800 de numere de casă, asta ca să faceți voi calculul). Localitatea are atestare din secolul XI, iar pivnițele din secolul XIX. Am intrat în interiorul uneia, după ce ne-am chinuit câteva minute bune să o deschidem (toate pivnițele au sisteme complexe de descuiat). Domnul Gáspár ne-a povestit lucruri… picante – de pildă, după ziua de muncă, bărbații mergeau cu toții la pivnițe, unde se îmbătau și dezbăteau tot felul de probleme, printre care și decizii dacă să-și bată sau nu consoartele când vor ajunge acasă…

În zonele viticole sunt caracteristice, din cele mai vechi timpuri, pivnițele săpate în poalele dealului. Fiind amplasate de-o parte și de alta a drumului acestea alcătuiesc un fel de uliță. În prezent, în Sălacea sunt cunoscute aproximativ 970 de pivnițe doar din rândul celor săpate în deal, alcătuind așa-zisa stradă a pivnițelor.

De la pivnițe am plecat spre o gospodărie de țăran mijlocaș, din nou o proprietate a domnului Gáspár, care a restaurat casa și a conservat-o perfect, realizând încă un muzeu de vizitat! Am mâncat niște plăcinte delicioase aici, pregătite de niște vecine de-ale domnului dentist, spre bucuria noastră, a tuturor!

Casa de locuit, anexele gospodărești, împreună cu colecția de obiecte etnografice, fotografiile de familie, icoanele, obiectele și utililaje folosite în viticultură și agricultură reconstituie fidel o gospodărie țărănească mijlocașă din zona Văii Ierului la începutul secolului XX.

Iar apoi, spre seară deja, am ajuns la Podul din Cărămidă din Sălacea – care datează din secolul XVIII. Vă spuneam în postarea anterioară că Ierul fusese cândva un râu maiestuos, iar acest pod a fost construit în scopuri comerciale.

În Sălacea se află în partea de nord a comunei un pod de piatră cu patru arcade pe sub care curgea odinioară apa Ierului. Podul era construit din cărămidă având o lungime de 29,70m. Nu se cunosc date despre cei ce l-au construit, însă existența acestuia este menționată în anul 1840 și poate fi astfel considerat un monument al istoriei transporturilor, cu atât mai mult cu cât este singular ca tip de construcție și unul dintre cele mai vechi poduri din județul Bihor.

La final, ca o ultimă surpriză, am intrat într-un labirint de sub un castel și ne-am speriat puțintel, dar noroc cu același domn Gaspar care ne-a dus înapoi la „lumină”. Ne-am despărțit de soții Keri și le-am urat toate cele bune… putere de muncă și spor în activitatea asta frumoasă pe care o au. În autocar, veselie mare: ascultam poezia compusă de Dani, care a făcut deliciul tuturor celor prezenți. Bravo! :-)

Vreau să le mulțumesc pe această cale prietenilor (că așa sunt, de acum) de la Euromaidec, să-i încurajez să continue cu astfel de inițiative frumoase și… să ne mai invite, că tare bine ne-am simțit!

#prinBihor este o campanie de promovare a obiectivelor turistice, a tradițiilor, a poveștilor și a locurilor mai puțin cunoscute din județul Bihor. Lansată de Euromaidec în 2013, ea a ajuns acum la cea de-a doua ediție…